Meer over ‘less stress’:
Stuur een app naar 06 46 020 939 Of check social:
stress release | Stress of Burnout?
19669
page-template-default,page,page-id-19669,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive
 

Stress of Burnout?

LEREN ONT-STRESSEN ZOALS DE DIEREN DAT KUNNEN

Waarom dieren in het wild geen ‘burn out’ krijgen?

Zeker als het om stress-ontlading gaat, kunnen we nog veel leren van het dierenrijk. Levensbedreigende situaties zijn voor de meeste dieren bijna dagelijkse kost. Toch is er in het wild nog nooit een hert, tijger of konijn ontdekt dat lijdt aan Post Traumatische Stress. Of last heeft van burn-out verschijnselen.

 

Waarom krijgen wij mensen wel last van een teveel aan stress op een bepaald moment. We kunnen er zelfs heftig ziek van worden. Terwijl we als mens-dieren bijna gelijke regulatiesystemen in ons zenuwstelsel hebben als dieren.

 

Vlucht, vecht of freeze reacties

Als een dier tijdens zijn vlucht voor een tijger zich realiseert dat de tijger hem gaat overwinnen, kan het dier in een plotselinge ‘freeze’, een ‘shut-down’ toestand gaan. Alsof het dood is. Wanneer het gevaar geweken is, zie je het dier langzaam weer om zich heen gaan kijken en zich oriënteren. Het checkt of het veilig is. Als het safe is, gaat de regulering zorgen voor ontlading van het teveel aan overlevingsenergie dat dan nog in het lichaam aanwezig is. Je ziet dan de ogen draaien, diepe zuchten en spieren gaan trillen (maken de beweging van bijv. vluchten af).

 

Ons lichaam krijgt vaak de kans niet om te ontladen.

Bij mensen wordt het natuurlijke proces vaak verstoord en onderdrukt door de werking van de neo-cortex, oftewel het verstand. Na een ongeluk, of na een heftige ruzie, moeten we snel weer door met de dagelijkse dingen. Op zich niets mis mee, behalve dat we zo structureel het gehalte adrenaline dat is opgewekt door een situatie, niet hebben kunnen uiten door te vechten of te vluchten. Het blijft in ons zenuwstelsel rondspoken. We hebben het niet ontladen. En dat is wat dieren nu juist structureel wel doen.

 

Doordat bij mensen de regulering in het zenuwstelsel wordt onderdrukt, komt ons systeem niet toe aan het ontladen van al die opgekropte energie. We moeten bijvoorbeeld meteen weer verder na een botsing, of het is niet veilig genoeg om te ontladen, bijvoorbeeld na een gebeurtenis op straat. En daarna komt het er niet meer van.

Zo zetten we ons zelf-regulerend vermogen weer ‘aan’:

Stress release is bij dieren nog automatisch. Mensen hebben ook die capaciteit. We moeten het alleen weer aanzetten. Hoe doen we dat?

A/ In ontspanning

In een Stress Release sessie gaan we al pratend en ontspannend contact maken met dat deel van de hersenen dat de opgekropte energie kan loslaten. Alleen het met je verstand begrijpen en het willen veranderen is namelijk niet genoeg. Maar dat heb je misschien al gemerkt. Gepaard met grote frustraties. Ik in m’n leven in ieder geval wel.

B/ Toegang reptielenbrein

We krijgen weer toegang tot de zelf-regulatie door allereerst helemaal op je gemak te raken, een fijn ‘feeling home’ gevoel te ervaren. Samen in een sessie lukt dat vrij gemakkelijk. Dan pas krijgt het zenuwstelsel het signaal dat het even kan stoppen met de stress-loop en krijgen we toegang tot het hersengedeelte dat de adrenaline door het lichaam bleef pompen.

C- Zintuiglijke waarneming

Om het zelf-regulerende vermogen weer op gang te brengen dienen we dus samen eerst in een toestand te komen van meer rust en ontspanning. Dan gaan we ons focussen op zintuiglijke waarnemingen.  Buiten je lichaam (dingen die je waarneemt) en in je lichaam (sensaties die je voelt in je lichaam). Je zult merken dat als je zo samen zit je veel makkelijker sensaties (zintuiglijke ervaringen) waarneemt. En hoe het je meer in het ontspannen nu brengt. Vanzelf gaat de aandacht weer naar je stressonderwerp of situatie. Door steeds weer rustig terug te gaan naar de directe ervaring van het moment, maken we de vastgezette energie los. En je veerkracht, die in sommige situaties op een niet gezonde manier werkte, komt langzaam weer in z’n natuurlijke heen en weer beweging.

D- Stapsgewijs ontladen

Stapje voor stapje, in aangename subtiele ontladingen, gaan we de vastgezette energie weer in je totale levensstroom integreren. Kleine stappen, zodat het weer niet opnieuw als ‘te veel’ aanvoelt voor het lichaam.

 

Dan is de kans namelijk groot dat alsnog de deur dichtgaat en het stresspatroon weer op de herhalingsstand gaat. En het de hersenen steeds weer vertelt dat er eigenlijk gevlucht of gevochten moet worden. Dat het niet veilig en niet okay is. Door die automatische stress piloot het signaal te geven dat het nu wel okay en veilig is, ontstaan er nieuwe mogelijkheden om met situaties om te gaan. Het zenuwstelsel krijgt nieuwe informatie, van binnen uit.

Lichaam weer terug naar de natuurlijke modus

De grote hoeveelheden stress, opgewekt door een vlucht of vecht reactie in het lichaam, blijven in het systeem en blijven de hersenen het signaal geven dat het nog niet veilig is. Zo krijgen we last van vele verschillende symptomen. Zoals pijn, verkramping, niet helder kunnen denken, onrust, een onveilig gevoel, continu alert en hyper zijn.

 

Met Stress Release ontlaadt je systeem alsnog de vastgezette energie en kan je lichaam daadwerkelijk de vastgeroeste reactiepatronen loslaten omdat de ‘angel’, de stoorzender er is uitgehaald.

Neem gerust contact op
Meld je gratis aan voor magazine